İlk Okumayı Öğretmeye Yönelik Oyunlaştırılmış Bir Mobil Uygulama Tasarımı

Yazarlar

  • Sena ÖZKARA Afyon Kocatepe Üniversitesi
  • Emre BAYSAN Afyon Kocatepe Üniversitesi

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14706699

Anahtar Kelimeler:

İlk okuma, oyunlaştırma, mobil uygulama

Özet

Bu çalışmanın amacı, ilkokula yeni başlayan çocukların kelime oluşturma becerilerini güçlendirmek amacıyla pedagojik değeri olan eğitsel bir mobil uygulamanın geliştirilmesidir. Teknolojinin eğitim çevrelerinde kullanımının giderek artması, öğrenmeyi daha etkili kılması ve öğrencilerin ilgisini çekmesi geliştirilen eğitsel mobil uygulamaların önemini artırmaktadır. Bu bağlamda 2024 yılında yenilenen ilkokul Türkçe dersi öğretim programında belirtilen yeni harf öğretim grupları olan “anetil, okurım, üsöydz, çbgcş” ve “phvğfj” şeklindeki harf öğrenme sıralamasına uygun şekilde yapılandırılan bu uygulama, öğrencilerin erken dönem okuma becerilerini geliştirmeye yönelik bir öğrenme deneyimi sunmaktadır. Uygulama, ilkokul 1. sınıf öğrencilerinin kelime yazma becerilerini geliştirmeyi hedeflemekte ve renkli ve etkileyici grafiklerle tasarlanmış kullanıcı dostu bir arayüz sunmaktadır. Tasarım, farklı seviyelerdeki öğrencilere uygun bir öğrenme deneyimi sunarak, öğrencilerin teknolojiyle etkileşimli bir şekilde yeni kelimeler öğrenmelerini ve bilişsel süreçlerini geliştirmelerini amaçlamaktadır. Öğrencilerin etkileşimli bir şekilde harfleri ve kelimeleri öğrenmelerine olanak tanıyan bu uygulama oyunlaştırma prensipleriyle uyumlu bir biçimde yapılandırılmıştır. Oyunun pedagojik değeri, bilişsel kuramlara ve oyunlaştırma prensiplerine dayanmaktadır. Bunun da öğrencilerin teknolojiyle entegre edilmiş öğrenme deneyimlerini desteklemesi beklenmektedir.

Referanslar

About Blake eLearning & Reading Eggs. (n.d.). https://readingeggs.co.uk/about-blake/

Bektaş, S. (2020). İlk okuma yazma öğretiminde eğitsel oyunların 1. sınıf öğrencilerinin okuma becerisine olan etkisinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Sakarya.

Bardak, M. (2018). Oyun temelli öğrenme. A. Gürol (Eds.), Erken çocukluk döneminde öğrenme yaklaşımları içinde (ss. 207-230). İstanbul: Efe Akademi Yayınları.

Çeken, B. ve Şenoymak, M. (2019). Çocuklara yönelik grafik kullanıcı arayüzü tasarımının, kullanılabilirlik ve eğlence bakımından önemi. Sanat ve Tasarım Dergisi, 9(2), 216-233. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.691084

DBRC-Design-Based Research Collective (2003). Design based research: An emerging paradigm for educational inquiry. Educational Researcher, 32(1), 5–8.

Delican, B. (2021). Okuma yazma öğretimine yönelik geliştirilmiş mobil uygulamalar; olanaklar ve sınırlılıklar. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 682-703. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2021.21.62826-591712

El Naggar, B., & Berkling, K. (2020). Designing a gamified reading app with pupils in elementary school. In K.-M. Frederiksen, S. Larsen, L. Bradley & S. Thouësny (Eds), CALL for widening participation: short papers from EUROCALL 2020 (pp. 63-68).

Eriş, R. ve Erim Gülaçtı, İ. (2023). 5-6 Yaş Çocukların Dil Edinimine Yönelik Yapılmış Mobil Oyunların Arayüzünün İncelenmesi. International Social Sciences Studies Journal, 9/118; ss:9781- 9787. DOI: http://dx.doi.org/10.29228/sssj.73893

Fraefel, U. (2014, November). Professionalization of pre-service teachers through university- school partnerships [Conference Paper]. Conference Proceedings of WERA Focal Meeting, Edinburgh, the UK.

Genç Ersoy, B. (2021). Türkçe Öğretiminde Eğitsel Oyun Kullanımı: Bir Meta-Tematik Analiz Çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(2), 510-530. https://doi.org/10.16916/aded.887902

Giraldo Retuerto, M., & Andrade-Arenas, L. (2023). Prototype of a mobile application for teaching the first grade letter course. Advances in Mobile Learning Educational Research, 3(2), 763-769.

Hernández-Campos,E, Jaimez-González, C. R., García-Mendoza, B. (2020). Interactive Mobile Applications to Support the Teaching of Reading and Writing of Spanish for Children in Primary Education. iJIM , 14/14, p.64-79.

Iswara, P. D.; Julia, J.; Supriyadi, T.; Ali, E. Y. (2023). Developing Android-Based Learning Media to Enhance Early Reading Competence of Elementary School Students. Pegem Journal of Education and Instruction, 13/04. (pp. 43-55). doi: 10.47750/pegegog.13.04.06

Işık, İ. ve Semerci, N. (2016). İlkokul 3. sınıf öğrencilerine İngilizce kelime öğretiminde eğitsel oyunların akademik başarıya etkisi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 7/1, 787-804

MEB, (2019). Türkçe dersi öğretim programı. https://mufredat.meb.gov.tr/ Ankara.

MEB, (2023). Web Tabanlı Dijital Eğitim Araçları. ogmmateryal.eba.gov.tr/kitap/web2/index.html

MEB, (2024a). T.C. M.E.B. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Ortak Metni, https://mufredat.meb.gov.tr/

MEB, (2024b). T.C. M.E.B. İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programı Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli https://mufredat.meb.gov.tr/

Mete, G. (2021). BİLSEM Türkçe öğretmenlerinin oyun temelli öğretim yöntemine yönelik görüşleri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 106-130. https://doi.org/10.33437/ksusbd.885068

Moreira, V. N.; Batista S. C. F., Rangel I. R. da G. (2020). Alfabetização e letramento: avaliação de aplicativos móveis para os anos iniciais do Ensino Fundamental, Vértices (Campos dos Goitacazes), 2020, 22/2, Mayo-Agosto, pp.298-318

NIAYS. (n.d.). Okuma Yazma Öğreniyorum (sürüm 6.1.3) [Mobil uygulama yazılımı]. Google Play Store. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ny.okumayazmaogreniyorum&hl=tr

Özen, H. (2023). İlk okuma yazma öğretiminde karşılaşılan sorunların değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi Denizli.

Quimsing, M. J. D. & Cruz, R. A. O-D. (2024). Technology-Based Reading Application on Improving Reading Literacy Level Among Struggling Readers in a Public Elementary School in the Philippines. Pedagogy: Journal of English Language Teaching, 12(1):15-28. doi: 10.32332/joelt.v12i1.7757

Sevim, S. (2019). Eğitsel oyunlar aracılığıyla kelime öğretiminin beşinci sınıf öğrencilerinin anlama becerilerine etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Ankara.

Sezgin, S., Bozkurt, A., Yılmaz, E. A. ve Van Der Linden, N. (2018). Oyunlaştırma, eğitim ve kuramsal yaklaşımlar: öğrenme süreçlerinde motivasyon, adanmışlık ve sürdürebilirlik. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (45), 169-189. https://doi.org/10.21764/maeuefd.339909

Starfall Education: Kids Games, Movies, Books & Music for K-5 and above. (Rat, Z. T., Hen, P. T. ve Duck, G. T.). https://www.starfall.com/

Şahin, Ç. ve Kalaycıoğlu Akis, Ç. (2022). Covid-19 salgını sürecinde ilk okuma ve yazma öğretiminde eğitsel oyun uygulamalarına yönelik öğretmen görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 10(3), 631-647. https://doi.org/10.16916/aded.1114841

Şahin, M. ve Samur, Y. (2017). Dijital çağda bir öğretim yöntemi: oyunlaştırma. Ege Eğitim Teknolojileri Dergisi, 1(1), 1-27.

Wang, F. & Hannafin, M. J. (2005). Design-based research and technology-enhanced learning environments. Educational Technology Research and Development, 53(4), 5-23.

Yıldız, E. ve Şimşek, Ü. (2020). Eğitsel oyun, okuma-yazma-oyun ve okuma-yazma-uygulama yöntemlerinin öğrenme problemlerini gidermedeki etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3), 715-748. https://doi.org/10.19171/uefad.659040.

İndir

Yayınlanmış

2024-12-30

Nasıl Atıf Yapılır

ÖZKARA, S., & BAYSAN, E. (2024). İlk Okumayı Öğretmeye Yönelik Oyunlaştırılmış Bir Mobil Uygulama Tasarımı. Dijital Teknolojiler Ve Eğitim Dergisi, 3(2), 140–153. https://doi.org/10.5281/zenodo.14706699
Views
  • Özet 40
  • pdf 29

Benzer Makaleler

Bu makale için ayrıca gelişmiş bir benzerlik araması başlat yapabilirsiniz.